Kinderen (en sommige volwassenen) denken dat iemand pas creatief is als hij of zij mooi kan tekenen. Een misvatting. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel iets van creativiteit in zich heeft, de een meer dan de ander, maar iedereen heeft het. Iedereen komt in situaties waarin je het moet gebruiken, het betekent niet dat je dan ook daadwerkelijk moet knippen, plakken, tekenen of schilderen. Creativiteit heb je nodig in elk beroep. Neem bijvoorbeeld een advocaat. Is die niet creatief aan het zoeken naar oplossingen voor zijn client? Een loodgieter komt gekke huizen tegen waarin alle buizen net weer anders liggen dan ‘normaal’. Een verpleegster moet op verschillende manieren met patienten omgaan en ook dat vergt af en toe creativiteit. Niet met een kwast, maar toch.
Veel van mijn leerlingen worstelen ook met hun creativiteit, zeker als de buurvrouw naast ze wel heel mooi kan tekenen en zij niet. Dus soms gooi ik er een opdracht in waarbij ze op een creatieve (en leuke/gekke) manier naar een oplossing moeten zoeken, onder tijdsdruk en waarbij het voor hun duidelijk is dat de uitkomst niet ‘mooi’ hoeft te zijn. Dat laatste vinden ze vooral vaak zelf, waardoor ze dichtslaan.
Hieronder was de opdracht: maak een toren van spekjes en pasta, zo hoog mogelijk, maar vooral zo stevig mogelijk want er moet een flesje water op blijven staan. Ze werkten samen in groepjes van 4, hadden een zak spekjes en oneindig veel pasta.